Cara Cepat Copy Dan Paste Fail

Cara Cepat Copy Dan Paste Fail

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Kali ini aku akan berkongsi cara cepat copy dan paste fail. Seperti yang kita sedia maklum sebenarnya setiap kali kita copy dan paste fail tak kisah la dari pendrive atau portable hard disk, ianya akan mengambil masa untuk copy dan paste fail. Lebih-lebih lagi fail yang besar dan banyak. Terdapat banyak perisian yang membolehkan kita copy dan paste fail dengan cepat namun ada sesetengahnya bersaiz besar. Ada pula yang memerlukan kita beli portable hard disk dulu baru dapat perisian tersebut. Ok tak perlu bercerita panjang, jom check tengok apa cara yang perlu dilakukan untuk cara cepat copy dan paste fail.



1. Turbo Copy

Jadi untuk itu, aku sarankan korang semua menggunakan Turbo Copy keluaran syafikat Buffallo. Kalau diikutkan korang kena beli portable hard disk jenama Buffallo. Oleh itu aku telah copy perisian ni dari seorang rakan untuk dikongsikan dengan korang. KLIK SINI untuk download kemudian klik File dan klik Download dan install macam biasa. Selepas install, korang boleh rasa perbezaan speed copy dan paste fail dari sebelum ni.

2. Format Pendrive / Portable Hard Disk kepada format NTFS

Format NTFS (New Technology File System) membolehkan korang transfer fail dengan lebih pantas berbanding format FAT (File Allocation Table). Ini kerana ianya dicipta untuk kelajuan namun jika anda menggunakan Mac, anda hanya boleh membaca sahaja pendrive berformat NTFS.

3. Kad Memori Kelajuan Tinggi

Kepada korang yang guna kad memori biasanya mestia nak murah tapi nak yang bersaiz besar kan? tetapi korang tahu tak class kad memori? Kenapa sesetengah kad memori ni saiz kecil je tapi mahal? Sebenarnya ia dibezakan mengikut class. Cuba perhatikan kad memori korang class berapa? Jom check jadual ni.
ClassMinimum performanceApplication
SDHC Speed Class 2.svg Class 22 MB/sSD video recording
SDHC Speed Class 4.svg Class 44 MB/sHigh-definition video (HD) recording including Full HD (from 720p to 1080p/1080i)
SDHC Speed Class 6.svg Class 66 MB/s
SDHC Speed Class 10.svg Class 1010 MB/sFull HD (1080p) video recording and consecutive recording of HD stills (high-speed data bus)
UHS Class 1.png UHS Speed Class 1 (U1)10 MB/sReal-time broadcasts and large HD video files (UHS bus)
UHS Class 3.png UHS Speed Class 3 (U3)30 MB/s4K video files (UHS bus)
Jadi lepas ni kalau nak laju speed copy dan paste korang, gunakan la kad memori yang berkelajuan tinggi.

4. USB vs FireWire

Jenis sambungan dari device kepada pc juga memainkan peranan. Jika anda menggunakan pc windows, kelajuan maksimum boleh dicapai ialah dengan menggunakan USB 3.1. Warna port USb 3.1 adalah sama dengan 3.0 iaitu berwarna biru. Jika anda pengguna Mac semestinya FireWire menjadi pilihan. Akan tetapi tidak banyak device yang menggunakan FireWire sebagai standard mereka.





Rasanya setakan itu sahaja untuk perkongsian kali ini. Bertemu lagi pada entry yang akan datang.

Comments